Tunnustuksella näkyväksi hyvää hoivaa
2.6.2026
Yhdistyksen hallituksessa nousi joitakin vuosia sitten esiin idea hyvän hoidon huomioimisesta. Idean taustalla oli lukuisten perheiden kertomukset siitä, miten haastavia hoitotilanteita eri paikoissa oli ollut. Suomen Huntington-yhdistyksen Laadukkaan hoivatyön tunnustus nostaa esiin hoivatyötä, jossa harvinaista ja vaativaa sairautta sairastava ihminen kohdataan yksilönä. Tunnustus annetaan ammattilaisille, jotka omaisten kokemuksen mukaan ovat onnistuneet erityisen hyvin Huntingtonin tautia sairastavan asukkaan hoidossa.
Miksi on tärkeää antaa tunnustusta ja kiitosta?
Huntingtonin tauti vaatii hoitotyössä joustavuutta, kekseliäisyyttä ja inhimillisyyttä. Tunnustuksella halutaan tehdä näkyväksi se, että haastavankin sairauden hoidossa voidaan onnistua, kun kohtaaminen on arvostavaa ja ihmisläheistä. Tilanteiden ratkaisemiseksi ei ole valmiita ratkaisuja. Lisäksi jokaisen potilaan yksilöllisyys, ja hoivakotien erilaiset käytännöt tuovat mukanaan lisähaasteita.
Hyvän hoidon tunnustaminen on erityisen tärkeää monimuotoisen ja harvinaisen Huntingtonin taudin kohdalla. Keskellä tehokkuusvaatimuksia ja resurssipulaa hoitohenkilökunta yrittää parhaansa, mutta helppoa se ei ole. Siksi yhdistys haluaa jakaa tunnustusta ja kiitosta, kun sellaisen paikka on. Tunnustuksella ei palkita organisaatioita tai seiniä, vaan ihmisiä, koska ihmiset hoitavat ihmisiä.
Laadukkaan hoivatyön tunnustus Turkuun
Uusin laadukkaan hoivatyön tunnustuksen saaja on Turun Pansiossa sijaitseva Onnikoti Ankkuri, jossa on ollut asukkaana jo useampi Huntingtonia sairastava. Kertynyt kokemus näkyy pitkäjänteisenä työnä Huntington asukkaiden hoivan parantamiseksi. Erityistä kiitosta Ankkurin ammattilaiset saivat erinomaisesta asukkaan ja läheisten huomioimisesta ja kohtaamisesta sekä sairauden loppuvaiheen hoitoon paneutumisesta.
Tunnustusta luovuttamassa olivat Huntington-yhdistyksestä puheenjohtaja Jorma Virtanen ja Antti Raski sekä Neuroliitosta järjestöpäällikkö Kirsi Asula. Tunnustuksen vastaanottivat palvelujohtaja Samuli Nykänen, lähihoitaja Heidi Rouhikko, yksikönjohtaja Nina Pahkasalo ja tiimivastaava, sairaanhoitaja Sanna Lastama.
Laadukkaan hoivatyön tunnustuksen ovat saaneet:
Huhtihovi Kirjolanmäki, Salo (2024), jolle tunnustusta ehdotti Kirjolanmäelle Huntingtonin tautia sairastava asukas itse, joka koki tulleensa kuulluksi ja koki saavansa vaikuttaa omaan elämänlaatuunsa. Erityiskiitosta sai myös Kirjolanmäen omahoitajajärjestelmä. Suomen Huntington-yhdistyksen jäsenpostin 1/2024 sivulta 3 voi lukea lisää (Huntington_Postia_1_2024.pdf)
Rinnekodit Saarnitupa, Helsinki (2023) sai kiitosta henkilökunnan ja läheisten välisesti tiiviistä yhteistyöstä, kiinnostuksesta sairautta kohtaan, halusta oppia lisää ja sitoutuneisuudesta haastaviinkin asukkaisiin. Liikehäiriösairauksien liiton julkaisemasta Hermolla-lehden 2/2023 artikkelista sivulta 30 voi lukea lisää (lukusali.fi)
Hoivakoti Teijuntupa, Lieto (2022) sai kiitosta siitä, että antoivat asukkaalle, asettumiselle ja molemminpuoliselle tutustumiselle aikaa. Suomen Huntington-yhdistyksen jäsenpostin 2/2022 sivulta 6 voi lukea lisää (Huntington-Postia-2-2022.pdf)
Jos läheisesi on saanut erityisen hyvää hoivaa, kirjoita yhdistykselle vapaamuotoisesti hoivapaikan nimi ja perustelut, miksi hoiva on ollut erityisen hyvää. Jaamme mielellämme lisää tunnustuksia.